ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΝΑΣ ΘΕΟΣ ΤΗΣ ΒΙΒΛΟΥ;

Του πανεπιστημιακού καθηγητή του Atlanta College sir Anthony Buzzard

Άνοιξε μια Αγία Γραφή και ρώτα την απλούστερη και βασικότερη από όλες τις ερωτήσεις: Ποιός είναι ο Ένας Θεός της Αγίας Γραφής;

ΔΕΥΤΕΡΟΝΟΜΙΟ 32:39: “Δείτε, τώρα, ότι εγώ, εγώ μονάχα είμαι, και δεν υπάρχει εκτός από Μένα άλλος Θεός” (μετάφραση Βιβλικής όλα τα εδάφια εκτός από εξαιρέσεις)

ΗΣΑΙΑΣ 43:11: “Εγώ, μονάχα εγώ είμαι ο ΚΥΡΙΟΣ [ΓΙΑΧΟΥΕ]· έξω από Μένα δεν υπάρχει άλλος σωτήρας

ΗΣΑΙΑΣ 44:6: “Λέει ο ΚΥΡΙΟΣ, ο βασιλιάς του Ισραήλ και λυτρωτής του, ο Κύριος του σύμπαντος: «Εγώ είμαι ο πρώτος και ο τελευταίος· εκτός από Μένα δεν υπάρχει άλλος Θεός

ΗΣΑΙΑΣ 44:8: “Υπάρχει άλλος Θεός εκτός από Μένα; Όχι! Άλλος Βράχος δεν υπάρχει· κανέναν δε γνωρίζω εγώ

ΗΣΑΙΑΣ 45:5: “Εγώ είμαι ο ΚΥΡΙΟΣ· δεν είναι άλλος κανείς εκτός από Μένα, δεν υπάρχει άλλος Θεός

ΗΣΑΙΑΣ 45:6: “ώστε να μάθουν από την ανατολή ως τη δύση πως άλλος δεν υπάρχει εκτός από Μένα. Εγώ είμαι ο ΚΥΡΙΟΣ και δεν υπάρχει άλλος

ΩΣΗΕ 13:4: “Εγώ όμως είμαι ο ΚΥΡΙΟΣ [ΓΙΑΧΟΥΕ] ο Θεός σας, που σας έβγαλα από την Αίγυπτο· άλλους θεούς πέρα από Μένα δεν θ’ αναγνωρίζετε· άλλος σωτήρας από Μένα δεν υπάρχει

ΔΕΥΤΕΡΟΝΟΜΙΟ 4:35: “Σ’ εσάς δόθηκε το προνόμιο να δείτε και να καταλάβετε ότι ο ΚΥΡΙΟΣ, Αυτός είναι ο Θεός, κι εκτός απ’ Αυτόν δεν υπάρχει άλλος

ΔΕΥΤΕΡΟΝΟΜΙΟ 6:4: ‘Άκου, Iσραήλ· ο ΚΥΡΙΟΣ ο Θεός μας είναι ένας Kύριος” ΔΕΥΤΕΡΟΝΟΜΙΟΝ 6:4 (Μετάφραση Φίλου)

ΜΑΡΚΟΣ 12:32 (ο γραμματέας συμφωνεί με τον Ιησού): “Σωστά, Διδάσκαλε», του είπε ο γραμματέας. «Είναι αλήθεια αυτό που είπες, ότι ένας είναι ο Θεός και δεν υπάρχει άλλος πλην αυτού“.

Είναι κρυστάλλινα καθαρό ότι ο Ιησούς επιβεβαίωσε το αρχαίο σύμβολο πίστης του Ισραήλ. Όπως κάθε Ιουδαίος, γνώριζε ότι αυτό το σύμβολο υποστηρίζει ότι ο αληθινός Θεός, ο Θεός του Ισραήλ, είναι Ένα Πρόσωπο -βεβαίως όχι τρία! Ο Ιησούς προσυπέγραψε την κατανόηση των συμπατριωτών του Ιουδαίων. Ο Ιησούς ταύτισε τον εαυτό του με τους Ιουδαίους όταν όρισε τον Θεό. Αυτός είπε: “Εμείς [οι Ιουδαίοι] όμως λατρεύουμε αυτό που ξέρουμε” (Ιωάννης 4:22). Και κανένας Ιουδαίος δεν λάτρεψε ποτέ τον Τριαδικό Θεό. Ο Ιησούς δεν απομακρύνθηκε ούτε χιλιοστό από τον μονοπρόσωπο, μη τριαδικό μονοθεϊσμό του Ισραήλ. Ο Ιησούς παρέθεσε τον ορισμό της Παλαιάς Διαθήκης για το ποιος είναι ο Θεός, και έτσι μας παρουσίασε σε εμάς τους Χριστιανούς μαθητές το βασικό μας πιστεύω. Είναι πολύ αλαζονικό για μας τους εθνικούς προσήλυτους στον Χριστιανισμό, να παρέμβουμε στο σύμβολο πίστης που διακηρύχθηκε με τόση σαφήνεια από τον ίδιο τον Ιησού. Παρατηρήστε προσεκτικά πόσα πρόσωπα υπάρχουν σε αυτό το σύμβολο πίστης: “Ο ΚΥΡΙΟΣ ο Θεός μας είναι ένας Kύριος“. Ο Κύριος είναι ένα Πρόσωπο, όχι τρία!

Μια δημοφιλή θεωρία διακηρύττει ότι ο Θεός είναι “ένα ‘τι’ και τρία ‘ποιος‘”. Αυτό φυσικά αποπροσωποποιεί τον Θεό. Ο Ένας Θεός ποτέ δεν είναι ένα “τι” στην Βίβλο. Αυτός παρουσιάζεται ως ένα προσωπικό όν, και δηλώνεται χιλιάδες και χιλιάδες φορές με προσωπικές αντωνυμίες στον ενικό, Εγώ, Εμένα, Εσύ, Αυτός, Αυτόν. Στην Βίβλο η λέξη τρία ποτέ δεν αναφέρεται σε σύνδεση με τον Ένα Θεό.

Ο Θεός έχει έναν μοναδικό, παρθενικά γεννημένο Υιό, τον Μεσσία, και το πνεύμα του Θεού είναι το Πνεύμα του Θεού. Η θεία Του παρουσία και δύναμη δρα στον κόσμο για να διαφωτίζει και να σώζει. Αλλά ο Θεός ποτέ δεν μίλησε στο δικό Του Πνεύμα και το Πνεύμα ποτέ δεν έστειλε χαιρετισμούς, ποτέ δεν λατρεύτηκε, και ποτέ δεν απευθύνονται προσευχές σε αυτό.

Μαζί ο Πατέρας και ο Υιός γίνονται αποδέκτες της προσευχής και μαζί λατρεύονται, ο Ιησούς ως ο Μεσσίας και ο Πατέρας ως ο μόνος αληθινός Θεός. Η βιβλική λέξη “λατρεία” είναι ένας “ελαστικός” όρος”. Ο Δαβίδ “προσκυνήθηκε” μαζί με τον Ένα Θεό (Α Χρονικών 29:20) και οι άγιοι πρόκειται να “προσκυνηθούν” από τους πρώην διώκτες τους (Αποκάλυψη 3:9). Η εβραϊκή και η ελληνική λέξη για την “προσκύνηση” εφαρμόζονται μαζί στον Θεό και σε πρόσωπα που δεν είναι ο Ένας Θεός, αλλά ανώτεροι ανθρώπινοι παράγοντες του Ενός Θεού.

Ο Ιησούς είναι ο τελευταίος εκπρόσωπος για τον Θεό, η ίδια Του η εικόνα, αντανακλώντας τέλεια τον νου και τον χαρακτήρα Του. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ο Ιησούς είναι Θεός. Εάν ο Ιησούς ήταν Θεός, αυτό θα έκανε δύο Θεούς, μια βιβλική απιθανότητα. Ο Πατέρας είναι ο Ένας Κύριος ο Θεός, και ο Ιησούς είναι ο Κύριος ο Μεσσίας.

Η διάκριση μεταξύ του Πατέρα και του Υιού φωτίζεται λαμπρά για εμάς από τον Ψαλμό 110:1 όπου ο Ένας Θεός, ο Γιάχουε, είναι ένα διαφορετικό, ξεχωριστό και διακριτό πρόσωπο από τον Κύριο Μεσσία. Ο Κύριος Μεσσίας αναφέρεται σε αυτή την προφητεία ως αδωνί. Αδωνί σημαίνει “κύριός μου”. Ποτέ δεν αναφέρεται στον Θεό, αλλά πάντοτε σε ένα πρόσωπο που δεν είναι Θεός, αλλά ένας άνθρωπος που υπερέχει (περιστασιακά ένας άγγελος). Εάν ο Ιησούς ήταν Θεός θα περιγράφονταν σε αυτό τον Ψαλμό ως Αδωνάι, τη λέξη που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τον Ένα Θεό (449 φορές στη Παλαιά Διαθήκη). Ο Ψαλμός 110:5, αντιθέτως, απεικονίζει τον Αδωνάι, τον Ένα Θεό να υποστηρίζει τον Μεσσία στην μελλοντική του μάχη για την παγκόσμια κυριαρχία. Η διάκριση μεταξύ αδωνί και Αδωνάι διατηρείται σε κάθε περίπτωση. Αδωνάι είναι ο Ένας Θεός και το αδωνί ποτέ δεν αναφέρεται στον Θεό. Πόσο εντυπωσιακό είναι λοιπόν ότι στον Ψαλμό 110:1 στον Μεσσία Ιησού δίνεται ξεκάθαρα ο υπέρτατος ανθρώπινος τίτλος, και όχι ο τίτλος της αιώνιας Θεότητας! Οι Ιουδαίοι γνώριζαν καλά τι διακυβεύεται σε οποιαδήποτε απόκλιση από τον αυστηρό μονοθεϊσμό του συμβόλου πίστεως του Ισραήλ.

Ο Ιωάννης και όλοι οι Απόστολοι ήταν εξαιρετικοί εκπρόσωποι του μονοπρόσωπου μονοθεϊσμού (δηλ. ο Θεός είναι ένα Πρόσωπο). Ο Ιωάννης κατέγραψε τον Ιησού καθώς όριζε τον Πατέρα ως “τον μόνο αληθινό Θεό” (Ιωάννης 17:3, 5:44). Έπεται τότε ότι οι Απόστολοι και ο Ιησούς θα αντιμετώπιζαν δυσκολία με κάποιες δημοφιλείς σύγχρονες θρησκευτικές αυθεντίες που θα εξέφραζαν τρόμο ότι δεν ήταν Τριαδικοί ακολουθώντας τα σύμβολα πίστεως του 4ου και του 5ου αιώνα!

Μερικοί προσπαθούν να υπερασπίσουν τα μεταβιβλικά σύμβολα πίστεως με το να επικαλούνται το Ιωάννης 1:1. Αλλά αυτοί διαβάζουν αυτή την περικοπή με το νου τους ήδη πεπεισμένο ότι ο Υιός του Θεού ήταν ένα αδημιούργητο αιώνιο δεύτερο Πρόσωπο της Θεότητας. Αυτοί τότε κάνουν την τεράστια υπόθεση ότι “ο λόγος” σημαίνει τον Υιό πριν την γέννησή του. Αλλά το κείμενο μας λέει ότι του Θεού ο λόγος, όχι ο Υιός Του, προϋπήρχε από την αρχή. Ένας παγκόσμια γνωστός συστηματικός θεολόγος, του Fuller Seminary, ο Dr. Colin Brown, είπε ορθά: “Είναι ένα κοινό αλλά ολοφάνερο λάθος να διαβάζουμε το Ιωάννης 1:1 σαν να έλεγε “Στην αρχή ήταν ο Υιός“” (Ex Auditu 7, 1991).

Οποιοσδήποτε οικείος με τους Ιουδαϊκούς τρόπους σκέψης αναγνωρίζει εδώ ένα ισχυρό παράλληλο με την Σοφία η οποία μεταφορικά παρουσιάζεται ότι υπήρχε “με τον Θεό” από την αρχή (Παροιμίες 8:1, 6,12,14,22,30). Η Σοφία προσωποποιείται (δηλ. “αυτή” μιλάει σαν να είναι κάποιο πρόσωπο). Αυτή λέει “ήμουν κοντά του… πάντοτε [με τον Θεό]” (Παρ. 8:30, Φίλος). Έτσι ο λόγος ή η σοφία του Θεού ήταν “με τον Θεό” (Ιωάννης 1:1) και ήταν ο ίδιος ο Θεός, δηλαδή η πλήρη έκφραση του Θεού. Η Σοφία λέγει, “εγώ είμαι η σύνεση” (Παρ. 8:14). Αυτή είναι η πληρέστερη έκφραση του νου του Θεού. Ο λόγος “ήταν” Θεός, όχι σαν με πλήρη ταύτιση, επειδή ο λόγος ήταν επίσης “με τον Θεό”, αλλά ως η πλήρης έκφραση του Θεού. Ο λόγος είναι ο Θεός στην πλήρη αυτοαποκάλυψη Του.

Αλλά προσέξτε ότι υπάρχει μόνο ένα Πρόσωπο στο Ιωάννης 1:1-2. Είναι ο Πατέρας και ο λόγος /σοφία Του δια του οποίου Αυτός δημιούργησε τα πάντα. Τότε, εκπληκτικά, στο εδάφιο 14 ο Υιός εισαγάγεται για πρώτη φορά, και μαθαίνουμε για τον μονογενή Υιό που φανερώνει τον Πατέρα. Ο σκοπός του Ιωάννη είναι να μας πει ότι ο ίδιος ο λόγος /έκφραση/σοφία/ ιδέα του Θεού φανερώθηκε στην ιστορία σε ανθρώπινο πρόσωπο, τον Υιό του Θεού. Ο Ιησούς είναι λοιπόν, αυτό που έγινε ο λόγος / σοφία του Θεού. Ακριβώς όπως το αυτοκίνητο στο σχέδιο του σχεδιαστή γίνεται «σάρκα» ως πραγματικό, λειτουργικό αυτοκίνητο, έτσι η σοφία / ο λόγος του Θεού εκφράστηκε πλήρως στον Ιησού. Ο Ιησούς είναι η πιο τέλεια φανέρωση του Θεού που μιλάει στον άνθρωπο, αλλά ο Ιησούς δεν είναι ο ίδιος Θεός. Δηλαδή ο Υιός δεν είναι ένα αδημιούργητο αιώνιο Πρόσωπο.

Υπάρχει μόνο ένα τέτοιο αδημιούργητο Πρόσωπο στο σύμπαν, και αυτό είναι ο Πατέρας. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Πατέρας αποκαλείται «ο [ένας] Θεός» πάνω από 1300 φορές στη Καινή Διαθήκη. Ο όρος «Θεός» εφαρμόζεται περιστασιακά στον Ιησού ως η αντανάκλαση του Θεού. Θυμηθείτε ότι ο Μωυσής έπρεπε να είναι «Θεός» στον Φαραώ (Έξοδος 7: 1). Αυτό δεν σημαίνει ότι ο Μωυσής ήταν στην πραγματικότητα Θεός, αλλά ότι ήταν ο εκπρόσωπός Του. Με παράλληλο τρόπο, ο Ιησούς είναι ο απόλυτος εκφραστής του Θεού, ο ανώτατος προφήτης και ο εκλεγμένος Βασιλιάς από την βασιλική γραμμή του Δαβίδ.

Επανειλημμένα η Καινή Διαθήκη μας ενημερώνει ότι ο Ιησούς είναι ο Μεσσίας, ο Υιός του ζωντανού Θεού,
ένας τίτλος που ισχύει και για το μετεστραμμένο Ισραήλ του μέλλοντος (Ωσηέ 1:10). Ο Ιησούς ίδρυσε την εκκλησία του πάνω στην σταθερή πεποίθηση ότι ήταν ο «Μεσσίας, ο Υιός του ζωντανού Θεού». Θυμηθείτε τι μας είπε ο καθηγητής Brown του Fuller Seminary, μαζί με πολλούς άλλους ειδικούς βιβλικούς μελετητές: «Το να καλείσαι Υιός του Θεού στη Βίβλο σημαίνει ότι δεν είσαι Θεός»(Ex Auditu 7, 1991). Αυτή είναι μια ξεκάθαρη αλήθεια που μπορεί να αναζητηθεί και να επιβεβαιωθεί από οποιονδήποτε. Απλώς σημειώστε ότι ο Αδάμ, ο Ισραήλ και οι άνθρωποι που είναι πολύ κοντά στο Θεό καλούνται «γιοι του Θεού» Οι Χριστιανοί λέγονται «γιοι του Θεού». Ο Ιησούς είναι ο πρωτοπόρος Χριστιανός, το τέλειο μοντέλο για το τι σημαίνει να είσαι ο «Υιός του Θεού».

Τώρα ακούστε τον Παύλο. Πως αυτός ορίζει τον ένα Θεό στον οποίον οι Χριστιανοί πιστεύουν; Ο Παύλος επαναλαμβάνει ακριβώς τα κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης για τον Ένα Θεό που αναφέρονται παραπάνω. Η δήλωσή του που ορίζει τον Θεό του Χριστιανισμού βασίζεται στα λόγια της Παλαιάς Διαθήκης που αναφέραμε νωρίτερα (Δευτ. 32:39 κλπ). Ο Παύλος μας λέει ακριβώς ποιο είναι αυτό το μοναδικό θείο πρόσωπο: “ξέρουμε …ότι δεν υπάρχει άλλος Θεός παρά μόνο ένας…Για μας όμως δεν υπάρχει παρά ένας Θεός, ο Πατέρας” (Α Κορ. 8:4-6). Αυτός είναι ο μονοπρόσωπος μονοθεϊσμός. Γιατί ο Παύλος δεν έγραψε, “Υπάρχει ένας Θεός, ο Πατέρας, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα“; Ο Παύλος πίστευε ότι “ένας είναι ο Θεός κι ένας ο μεσίτης μεταξύ Θεού και ανθρώπων, ο άνθρωπος Ιησούς Χριστός” (Α Τιμ. 2:5). Ήταν ο Παύλος Τριαδικός; Απίθανο. Αυτός έγραψε: “υπάρχει ένα μόνο πρόσωπο· και το ένα αυτό πρόσωπο είναι ο Θεός” (Γαλάτες 3:20).

Το πιστεύω του Παύλου και του Ιησού διαφέρει εντυπωσιακά από το πιστευω των σύγχρονων εκκλησιών το οποίο λέει: “Εμείς πιστεύουμε σε ένα Θεό, που υπάρχει αιώνια σε τρία Πρόσωπα“. Ακούστε πάλι τον Παύλο: “Δεν υπάρχει άλλος Θεός παρά μόνο ένας… Υπάρχει ένας Θεός, ο Πατέρας” (Α Κορ. 8:4-6).

Η έκταση της σύγχυσης σχετικά με αυτό το πιο βασικό από όλα τα ερωτήματα μπορεί να μετρηθεί με τους βέβαιους ισχυρισμούς ορισμένων, ότι αν κάποιος δεν πιστεύει στο «ιστορικό σύμβολο της πίστεως» (των εκκλησιαστικών συνόδων) ότι ο Θεός είναι τρεις σε ένα, τότε είναι «αιρετικός» και σίγουρα “μη Χριστιανός”. Είναι λυπηρό το γεγονός ότι ο Παύλος και ο Ιησούς δεν θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως Χριστιανοί από τα πρότυπα που έχουν οριστεί από ορισμένους. Κάτι πήγε πάρα πολύ στραβά!

Η τραγική απώλεια της επιμονής του Ιησού στην απόλυτα μεγαλύτερη εντολή, «Άκου, Ισραήλ: Ο Κύριος ο Θεός μας είναι ένας Κύριος», δηλώνεται δυναμικά από τον καθηγητή Θεολογίας του Χάρβαρντ, Δρ. Andrews Norton:
“Όταν μου λένε ότι το ίδιο ον είναι και Θεός και άνθρωπος, αναγνωρίζω, όπως έχω πει προηγουμένως, μια πολύ κατανοητή, αν και μια πολύ παράλογη πρόταση… Όταν επιβεβαιώνεται ότι ‘ο Πατέρας είναι Θεός, και ο Υιός είναι Θεός, και το Άγιο Πνεύμα είναι Θεός, και όμως δεν υπάρχουν τρεις Θεοί, αλλά ένας Θεός‘, τα λόγια αυτά δεν μπορεί να μεταφέρουν καθαρά κανένα νόημα, από αυτές τις προτάσεις που εκφράζουν την έννοια, ότι υπάρχουν τρεις υπάρξεις από τις οποίες μπορεί να βεβαιωθούν οι ιδιότητες του Θεού, αλλά ακόμη υπάρχει μόνο μία ύπαρξη από την οποία μπορούν να βεβαιωθούν οι ιδιότητες του Θεού. Αλλά αυτό δεν είναι ένα ακατανόητο μυστήριο: είναι απλή ανοησία” (A Statement of Reasons for Not Believing the Doctrines of Trinitarians, 1873, p. 169-170).

Μετάφραση από Μανώλη Καλομοίρη κατόπιν αδείας του άρθρου Who Is the One God of the Bible? Sir Anthony Buzzard.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *